mod. Ola Ciupa

mod. Ola Ciupa (© Arcadius Mauritz zdj. nr 1)

Efekt „sklepienia” sposobem na ciekawe zdjęcia

Długo zastanawiałem się, przyznaję się bez bicia, czym chciałbym się zająć w kolejnym artykule. Wiele mechanizmów i tricków z których korzystam na co dzień jest dla mnie tak oczywistych, że w ich gąszczu z mojej perspektywy ciężko mi wybrać te, które mogłyby być dla Was interesujące, a co więcej – przydatne. Na marginesie, usłyszałem kiedyś opinię, że artyści nie powinni dzielić się swoim warsztatem w 100%, a te składniki stanowiące o wyjątkowości ich sztuki i swoistej magii – winny być obwiane tajemnicą. Ja uważam jednak inaczej. Wiedzą trzeba się dzielić. I tyle.

Dzisiaj chciałbym opowiedzieć Wam o mojej ulubionej technice oświetlenia oraz o jednym tricku, który uwielbiam wykorzystywać w mojej czarnobiałej fotografii.

1. Efekt „sklepienia”

Nazwa może ciut zbyt nadmuchana, natomiast technika oświetlenia naprawdę nieprzeciętnie praktyczna. Ma szczególnie zastosowanie jeśli fotografujemy w mieszkaniu lub w pomieszczeniu o stosunkowo niskim suficie. Najczęściej ściany i sufit są białe, więc możemy to wykorzystać do miękkiego, budującego oświetlenia.

Zanim przejdę do konkretów, zobaczcie kilka przykładowych zdjęć z wykorzystaniem tej techniki:

mod. Caradel
mod. Łukasz
mod. P.Kazadi

W przypadku zdjęć nr 1 i 4 korzystałem ze studio, gdzie sufit jest dość wysoki, więc wymagało to lamp o relatywnie większej mocy, natomiast pozostałe zdjęcia powstały w mieszkaniu, gdzie lampa mocy rzędu 200–300 ws spokojnie wystarczy, by uzyskać zadowalający efekt. W zasadzie to nawet zwykła lampa systemowa również się nada – przetestowane :-). Zasada jest prosta : lampę ustawiamy tyłem do planu a palnikiem wycelowanym w sufit (najlepiej lekko pod kątem, nie idealnie prostopadle). Ważne jest by lampa była ustawiona w odpowiedniej odległości od planu, ponieważ jeśli oś źródła będzie zbyt blisko planu, światło będzie tworzyło np. cienie pod oczami, brak odbłysków w źrenicach czy też zbyt mocne doświetlenie tła. Zwykle ustawiam moc lampy na ok ¼ mocy nominalnej (w mieszkaniu), przy ISO 160/200 robię na f5,6. To mi swobodnie wystarcza w takiej konfiguracji. Jeśli robię sylwetkę, zwiększam moc lampy i przymykam proporcjonalnie przesłonę. Oczywiście, te ustawienia działają dla mnie i mogą ulec zmianie w zależności od wielkości pomieszczenia, wysokości sufitu, odległości osi źródła światła od planu itp. Warto poeksperymentować i wypracować swój własny system.

Jeszcze a propos radzenia sobie w sytuacji kiedy nie mamy do dyspozycji studio z pełnym wyposażeniem, chciałbym pokazać Wam zdjęcie z jednej z akcji charytatywnych w których mam przyjemność brać udział. Tutaj portret 15-letniego podopiecznego ośrodka terapii uzależnień (alkohol, dopalacze, narkotyki…) dla młodzieży w Cholewiance. Zorganizowaliśmy dla całej trzydziestki podopiecznych tego niesamowitego miejsca sesję zdjęciową z inicjatywy Ilony Felicjańskiej. Zdjęcia przyszło mi robić w sali, która jak nietrudno się domyśleć, jest totalnie nieprzygotowana do takich wydarzeń, ale za to ma biały sufit i ściany. Poniżej przedstawiam Wam jedno ze zdjęć z całego projektu (który już wkrótce będzie można zobaczyć w całości na mojej stronie www oraz na moim Fanpage FB). Zdjęcie pochodzi z mojej osobistej selekcji, gdzie znalazły się ujęcia głównie nieustawiane, przypadkowe a tym samym bliższe prawdy jaką w sobie nosi uzależniony nastolatek. Zdjęcia z tej selekcji nie są retuszowane.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

A tak wyglądało to „od kuchni” jeśli chodzi o oświetlenie ;-)

Fantastyczna przygoda jaką jest praca z taką młodzieżą, nie tylko pozwoliła na to, by rozwinąć kreatywność jeśli chodzi o radzenie sobie z oświetleniem, ale daje ogromną wiedzę w pracy z ludźmi w relacji fotograf-model. Ale o tym, być może, innym razem :-)

2. Płachta na byka

Jak zapewne zauważyliście na powyższym zdjęciu „backstage”, za modelem wisi czerwona tkanina. Tak jest, zwykły czerwony materiał. Korzystam z tego tricku regularnie i bardzo często. A powód jest w zasadzie bardzo prosty. Czerwień w relacji z filtrem zielonym nasyca się i staje się ciemno szara lub wręcz głęboko czarna, ale ma tę przewagę nad tradycyjnym czarnym tłem, że może być albo szara albo czarna albo wręcz biała :-) Wystarczy kilka ruchów suwakami sterującymi kanałami, niezależnie od tego czy korzystamy z funkcji wbudowanych w PS, LR czy z efektu Exposure. Dzięki tej prostej metodzie mamy kontrolę nad nasyceniem tła, a przy odrobinie wysiłku i wprawy, możemy w dość prosty sposób je wykluczować (np. jeśli uznamy, że materiał poukładał się zbyt faliście) i „zalać” tło jednolitym kolorem.

Jeszcze kilka innych przykładów fotografii, gdzie to tło wykorzystałem.

mod. Jagoda
mod. Viola
mod. Bilska

Zachęcam Was mocno do własnych eksperymentów i życzę, jak zawsze, dobrego światła :-)

Arcadius

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Garść niezbędnej wiedzy, dzięki której zrozumiesz Lightrooma Szkoły artystyczne w USA wyłudziły miliardy "na fotografa" Jak ulepszyć swój profil na Facebooku? [wideo] Co to jest przysłona i jak działa? Poradnik dla początkujących Internetowa galeria w minutę [wideoporadnik] Czym się różni matryca APS-C od FF? Pulitzery 2012 - wygrały przemoc i ból Dyscyplina kadru, czyli jak zrobić "czyste" zdjęcie - cz. I Jaką cenę trzeba zapłacić za pełniejszy obraz świata? Co to jest aparat superzoom oraz aparat hybrydowy? Akwarele w Photoshopie, czyli jak używać aplikacji na iPada [wideo] Filmowanie lustrzankami - czy warto i jak zacząć? [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Osoby wysoko wrażliwe: Czemu jest ich tak dużo wśród fotografów? Nigdy nie rób tych rzeczy ze swoim sprzętem, bo go stracisz Jak układać słowa kluczowe, by zarobić na zdjęciach? Mistrz Świata Baristów opracował nowy caffenol bez kawy rozpuszczalnej 5 rzeczy, które NAPRAWDĘ mogą uczynić cię lepszym fotografem Jak działa migawka? Proste wyjaśnienie dla początkujących fotografów Jak robić naturalne zdjęcia noworodkom? Na czym polega fotografia podczerwona? Jak zacząć? 8 powszechnych błędów, których należy unikać przy portrecie. Rady Karla Taylora Jak powinny wyglądać zdjęcia lifestyle'owe? Stylizowane sesje ślubne. Jak się za to zabrać? Gotowe schematy oświetlenia zdjęć lifestyle'owych